Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

6 lipca ukazały się zmiany do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/2144 z dnia 27.11.2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów. Wprowadzają m.in. szereg obowiązkowych zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy w celu poprawy bezpieczeństwa drogowego i ustanawiają ramy prawne w Unii dla homologacji pojazdów zautomatyzowanych i całkowicie autonomicznych zgodnie z SAE Level 4. Samochody będą musiały być wyposażone m.in. w inteligentnego asystenta prędkości, asystenta cofania z kamerą lub czujnikami, system ostrzegania o senności kierowcy, system ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu, czy rejestrator zdarzeń drogowych (tzw. „czarną skrzynkę”). Równocześnie poinformowano, że Komisja Europejska rozpoczyna konsultacje publiczne w sprawie przepisów dotyczących okresowych badań technicznych tego typu pojazdów. Wyniki konsultacji publicznych zostaną uwzględnione w przeglądzie unijnych przepisów dotyczących badań w SKP, kontroli drogowych oraz rejestracji dokumentów. Komisja prosi o informacje zwrotne na ten temat w ramach konsultacji. Przepisy mają być zrewidowane w połowie 2023 r. Początkowo będą dotyczyły nowo homologowanych pojazdów, a od 7 lipca 2024 r. – wszystkich nowych aut. Bardziej szczegółowe omówienie zmian zamieścimy w kolejnym numerze. Kluczem do zautomatyzowanych jazd i autonomicznych pojazdów jest redundancja. Czym jest redundancja i dlaczego stała się tak ważna we współczesnych i przyszłych samochodach, wyjaśniamy w artykule na str. 38.

Zapraszam do lektury numeru

Krzysztof Trzeciak





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock