Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Numer 12/2014

Wprowadzenie do oświetlenia zewnętrznego diod LED umożliwiło producentom samochodów znaczne rozszerzenie funkcji reflektorów, jak również podniesienie poziomu bezpieczeństwa jazdy po zmroku. W artykule przedstawiono rozwiązania w tym zakresie, wprowadzone w najnowszych modelach samochodów Mercedes-Benz. Opisano takie rozwiązania, jak: adaptacyjny asystent świateł drogowych Plus, który dysponuje tzw. funkcją częściowych świateł drogowych, dynamiczne reflektory LED High Performance, reflektory MULTIBEAM LED  w wersji z 24 diodami, jak również przyszłościowe reflektory z 84 diodami LED.  

Od początku listopada wszystkie nowe auta osobowe kategorii M1 muszą być wyposażone w system monitorowania ciśnienia w ogumieniu pojazdu. Systemy takie, niezależnie od tego czy są pasywne (oparte na odpowiednio rozbudowanym programowo układzie ABS), czy aktywne (zawierające osobny układ elektroniczny współpracujący z czujnikami ciśnienia zamontowanymi w każdym z kół), są już stosowane przez producentów aut już od kilku lat. I tak jak każdy inny system w pojeździe, wymagają okresowej obsługi i nierzadko naprawy. W artykule przedstawiono czynności wymagane przy wymianie czujnika TPMS z oryginalnego na uniwersalny, ogólne zasady programowania oraz problemy jakie mogą wystąpić podczas naprawy.

W  25 grudnia tego roku weszła w życie ustawa o prawach konsumenta. Jej głównym celem jest  ujednolicenie i doprecyzowanie dotychczasowych przepisów dotyczących umów zawieranych z konsumentami,  a także transpozycja dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/83/UE. W artykule omówiono obowiązki dla warsztatów i SKP, jakie wynikają z nowego prawa.

Wstęp - Krzysztof Trzeciak

Informacje

Serwis Motoryzacyjny nr 12.2014 okladka malaz PISKP

Badania techniczne

Badania techniczne w Anglii – Krzysztof Czerech                 

Badania techniczne tzw.  „anglików” Badania techniczne tzw.  „anglików” – Marcin Barankiewicz 

Ustawa o prawach konsumentaUstawa o prawach konsumenta – Rafał Szczerbicki

Dopuszczalna masa całkowita przyczepyDopuszczalna masa całkowita przyczepy – Krzysztof Cieślak

Elektrodiagnostyka pojazdowa

Multimetr w warsztacie mechanicznym – podstawowe pomiary – Ignacy Horowski

Usprawnienie diagnozy trudnych przypadków – Mikołaj Słupski

Naprawa aktywnych systemów TPMSNaprawa aktywnych systemów TPMS – Michał Trzciński

Mechanika pojazdowa

Haldex w Volvo, trzy usterki – Jacek Dobkowski

Stuki w okolicy sprzęgła – Mariusz Maksym

Technika samochodowa

Aktywny stabilizator Aktywny stabilizator – Jacek Łęgiewicz

Bel Air – nowoczesny samochód w PRLBel Air – nowoczesny samochód w PRL – Michał Kij

Koniec z tradycyjnymi żarówkami Koniec z tradycyjnymi żarówkami – Waldemar Mossakowski

Rynek

Przyszłość oświetlenia samochodów

Wyposażenie warsztatowe

Automatyczna ocena stanu ogumienia

Automechanika Frankfurt 2014 – nowości targowe cz. 2

W serwisie

Peugeot 607 3 0 V6 (2000÷2004)

 

Wstęp – Krzysztof Trzeciak

Jak podał ostatnio portal www.automobilwoche.de, w ciągu ostatnich pięciu lat liczba warsztatów w Niemczech, które przystąpiły do sieci, wzrosła z 11500 do 15000. Oznacza to istotny wzrost odsetek z 58 do 75% warsztatów porzucających „samotną egzystencję”. Jako powód tak dużego zainteresowania sieciami podaje się prowadzenie przez sieci agresywnego marketingu w różnych kanałach medialnych oraz łatwiejszy dostęp do wiedzy technicznej. W Polsce, przy porównywalnej liczbie warsztatów, odsetek ten wzrósł w tym samym czasie zaledwie z 15 do ok. 17...19%, i to głównie za sprawą malejącej liczby placówek. Czy to oznacza, że nasze warsztaty w mniejszym stopniu niż ich koledzy z zagranicy potrzebują wiedzy i szkoleń? Odpowiedź na to pytanie padła podczas listopadowej Konferencji Niezależnego Rynku Motoryzacyjnego (str. 5). Szczegółową relację z konferencji, w której dużo miejsca poświęcono również kwestii badań technicznych, przedstawimy w następnym numerze. Tutaj przywołam generalną konkluzję spotkania: już dzisiaj bez informacji technicznych nie można prawidłowo serwisować nowoczesnych aut, a bez możliwości skorelowania numerów VIN z numerami identyfikacyjnymi części zamiennych nie można ich właściwie dobrać. Są to podstawowe bolączki zgłaszane zarówno przez dystrybutorów części, jak i warsztaty. Rozporządzenie Euro 5 nie jest przestrzegane przez producentów samochodów i nic się nie zmieni w ich dyskryminującym podejściu do aftermarketu. Widocznie polskie warsztaty uznały, że „być w sieci” nie jest panaceum na bolączki, a oferta ich organizatorów jest mniej atrakcyjna niż w innych krajach. Oddając numer grudniowy do rąk naszych Czytelników, życzę wszystkim radosnych Świąt Bożego Narodzenia, a w nadchodzącym roku – trafnych decyzji na wszelkich polach działalności

 





Aktualności













SiteLock