Numer 3/2014
- Szczegóły
- Krzysztof Trzeciak
- Kategoria: Numer 3/2014
Co pewien czas w prasie niemotoryzacyjnej i w internecie pojawia się pytanie „dlaczego Polska nie produkuje swojego samochodu?” Towarzyszy temu utyskiwanie na zmarnowany okres transformacji gospodarczej, kiedy zniszczono setki zakładów motoryzacyjnych wraz z ich zapleczem technologicznym i badawczo-rozwojowym. Faktycznie Polska jest jedynym dużym krajem w Europie, który nie ma własnej marki samochodu. Jednak bezspornym faktem jest, czego nie zawsze mamy świadomość, że przemysł motoryzacyjny w Polsce kwitnie i staliśmy się jednym z najważniejszych europejskich producentów samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusów, a także liderem w produkcji części i podzespołów do samochodów. O tym, ile działa u nas fabryk motoryzacyjnych i jaka jest wartość ich produkcji, można było dowiedzieć się w trakcie spotkania z ministrem gospodarki Januszem Piechocińskim (relacja na str. 9). Dla przemysłu motoryzacyjnego posiadanie własnej marki auta stało się mało istotne, bowiem de facto finalny producent stał się obecnie zwykłą montownią – co ujawniamy w artykule na stronie 42. Jeżdżąc „obcymi” markami samochodów trzeba więc mieć świadomość, z jakiej mąki jest ten chleb.
- Szczegóły
- Krzysztof Cieślak
- Kategoria: Numer 3/2014
W wyposażeniu stacji kontroli pojazdów znajduje się przyrząd, który służy do kontroli tzw. złącza elektrycznego pojazd-przyczepa. Również przepisy związane z okresowym badaniem technicznym przewidują sprawdzenie stanu technicznego złącza. W artykule podano regulacje prawne dotyczące rodzajów złączy, ich budowę oraz kryteria, jakim powinny odpowiadać złącza. Omówiono również sposób badania złącz i potrzebne do tego przyrządy.
- Szczegóły
- Marcin Barankiewicz
- Kategoria: Numer 3/2014
Z początkiem nowego roku weszły w życie zmiany w warunkach technicznych pojazdów. Tekst rozporządzenia ogłoszono znienacka 31 grudnia 2013, tuż przed nowym rokiem. Zmiany zaczęły obowiązywać już następnego dnia i dotyczą działu poświęconego pojazdom do nauki jazdy oraz egzaminowania. W artykule omówiono m.in. zakres zmian obejmujących wyposażenie tych pojazdów.