Numer 5/2010
- Szczegóły
- Jerzy Kupiec
- Kategoria: Numer 5/2010
Autobusy do przewozu pasażerów na duże odległości są bardzo popularnym środkiem transportu, a ponieważ przewożą ludzi muszą podlegać bardzo restrykcyjnym badaniom dopuszczającym je do ruchu. Zakres okresowego badania technicznego autobusu nie nastręcza większych problemów, jednak badanie dodatkowe na spełnienie dodatkowych warunków dla autobusu do 100 km/h może dostarczyć ich sporo. Autor w artykule omawia po kolei punkty podlegające dodatkowemu badaniu w autobusie do prędkości 100 km/h.
- Szczegóły
- Stanisław Mikołaj Słupski
- Kategoria: Numer 5/2010
Pojawienie się błędów z serii Uxxx w danym sterowniku powinno zmusić do kontroli
wszystkich innych sterowników zainstalowanych w samochodzie. W artykule opisano przypadek Opla Signum, który co pewien czas nie dawał się uruchomić. Błędy z serii U... dotyczyły modułu CIM (blok kierownicy). Po żmudnych badaniach okazało się, że skuteczne zakłócenia do sieci cyfrowej wprowadzał …. Więcej w artykule.
- Szczegóły
- Sylwester Murawski
- Kategoria: Numer 5/2010
Wydawałoby się, że problem samochodów z kierownicą po stronie prawej, czyli przystosowanych do ruchu lewostronnego, został już dostatecznie wyjaśniony, jednak liczba kierowanych do autora pytań i wątpliwości jest tak duża, iż postanowił on wrócić do tych spraw uwzględniając obowiązujące przepisy prawne. Przepisy prawa zabraniają w sposób kategoryczny wszelkiej ingerencji, polegającej na zmianach konstrukcyjnych zarówno układu hamulcowego, jak i kierowniczego. Jeśli więc ktokolwiek, wbrew homologacji, dokonuje samowolnej przebudowy pojazdu i naraża zdrowie i życie ludzkie, musi liczyć się z odpowiedzialnością karną, a tym bardziej ktoś kto z racji pełnienia w SKP funkcji diagnosty taką przebudowę akceptuje i dopuszcza pojazd do ruchu, potwierdzając spełnienie wszystkich warunków technicznych.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Numer 5/2010
Wielu wiodących producentów samochodów zleca produkcję opon specjalnie dedykowanych do określonych modeli aut. Celem wprowadzenia specjalnych, dodatkowych oznaczeń jest nie tylko zidentyfikowanie pewnych specyfikacji opon, ale także wprowadzenie nowego zabiegu marketingowego. Na przykład Mercedes-Benz ze swoim MO („Mercedes Original”) komunikuje informacje o oponach w podobny sposób, jak robi to w stosunku do innych części zamiennych, starając się przenieść uwagę z dostawcy części na producenta samochodu jako całości. W artykule zamieszczono tabelę oznaczeń dodatkowych, spotykanych na oponach dedykowanych, z podziałem na poszczególne marki samochodów.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Numer 5/2010
Informacje z branży
- Konferencja „Stacje Kontroli Pojazdów - 2010”
- Konkurs Castrola dla szkół rozstrzygnięty
- Euro 5 w internecie
Elektrodiagnostyka pojazdowa
- Samochód z systemem OBD II/EOBD w serwisie cz. 12, Stefan Myszkowski
- Usterki sterowników pojazdów cz. 2, Jacek Grabowski
- Wyposażenie elektryczne pojazdów - czujnik hallotronowy, Marek Bustrycki
- Usterka w Galaxy, Ignacy Horowski
- Błędy dotyczące komunikacji, czyli seria Uxxx, Stanisław Mikołaj Słupski
Badania techniczne
- Autobusy do 100 km/h w SKP, Jerzy Kupiec
- Jeszcze raz o pojazdach z kierownicą po prawej stronie, Sylwester Murawski
- Z miernikiem nacisku na pedał? Jerzy R. Bogdański
Technika samochodowa
- Debiut Hondy CR-Z
- Wypadkowa wielkości ego, Piotr Pijanowski
Mechanika pojazdowa
Wyposażenie warsztatowe
- Ładowarki Fronius do obsługi akumulatorów
Akademia
- Dzielnik napięcia, potencjometr, Marek Bustrycki
Rynek części
- Nowa oferta opon letnich
Organizacja i prawo w warsztacie
- Odszkodowanie z ubezpieczenia, Marcin Barankiewicz
W serwisie
- Nissan Primera 1 6 (1996÷1999)