- Szczegóły
- Ignacy Horowski
- Kategoria: Numer 4/2013
W nowoczesnych turbodoładowanych silnikach Diesla wdrożono już bardzo dużo nowatorskich rozwiązań technicznych. Jednak zmiana którejkolwiek parametru jednego z czujników ma wpływ na zmianę wielu innych parametrów. Do takich parametrów możemy zaliczyć dawkę paliwa, czy kąt wyprzedzenia wtrysku. Zmiana tych wielkości niesie ze sobą również zmianę w pracy zaworu EGR, który ma bezpośredni wpływ na emisję zanieczyszczeń wydobywających się z układu wydechowego. Tu dochodzimy do sedna sprawy, a mianowicie zmiany pewnych wartości pomiarowych czujników poprzez pseudo-tuning. Często można spotkać ogłoszenia sprzedaży i montażu wspaniałych urządzeń typu power box lub tuning box, które podnoszą moc w silnikach turbodoładowanych nawet o 30-40%. Ich zastosowanie może jednak rodzić problemy w eksploatacji pojazdu. Autor opisuje w artykule niedomagania silnika 1.9 TDI spowodowane zamontowaniem urządzenia do zmiany wartości temperatury paliwa odczytywanej przez sterownik silnika.