Numer 10/2014
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Numer 10/2014
Wstęp – Krzysztof Trzeciak
Informacje
Automechanika Frankfurt – zwycięzcy Innovation Award 2014
14 Targi Inter Cars
Badania techniczne
Nowa dyrektywa 2014/45/UE – Marcin Barankiewicz
Długi spadkowe – Rafał Szczerbicki
Pojazdy specjalne– Krzysztof Cieślak
Elektrodiagnostyka pojazdowa
Naprawa diesla w ciężarówkach – zadanie dla profesjonalistów
Kontrolowanie sterowników w sieci cyfrowej – Mikołaj Słupski
Multimetr w warsztacie mechanicznym – Ignacy Horowski
Mechanika pojazdowa
Łańcuch, kasety i przegrzanie – silniki Saaba okiem mechanika – Jacek Dobkowski
Brak mocy w VW Passat – Mariusz Maksym
Technika samochodowa
Zawieszenia z podatną belką skrętną – Jacek Łęgiewicz
Mercedes-Benz Klasy C – Waldemar Mossakowski
Rynek
Profesjonalne doradztwo przy wymianach oleju
Przegląd olejów silnikowych do samochodów osobowych
Kasa fiskalna w warsztacie samochodowym – Michał Trzciński
W serwisie
Renault Twingo II 1.2 16V (2007÷2010)
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Numer 10/2014
Artykuł nawiązuje do dyskusji, która toczy się na łamach prasy fachowej, dotyczącej klasyfikacji pojazdów specjalnych.
Bardzo często są mylone podstawowe pojęcia, chociaż ustawa „Prawo o ruchu drogowym” oraz rozporządzenie ministra ds. transportu w zakresie rejestracji i dopuszczenia pojazdów do ruchu określają w miarę sensownie zagadnienia związane z pojazdami specjalnymi.
Całkowicie innym problemem jest brak szczegółowych wymagań w stosunku do niektórych pojazdów.
Stają przed nim diagności w momencie potwierdzania w SKP zmian konstrukcyjnych lub spełniania warunków dla potrzeb podatkowych.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Numer 10/2014
Bardzo trafne spostrzeżenia zawarł w swoim artykule Mikołaj Słupski (odsyłam na str. 24),
pisząc, że elektrycy nie mają problemów z analizowaniem schematów instalacji,
ale mechanicy niestety muszą się tego nauczyć.
Muszą, bowiem coraz mniej podzespołów w samochodach nie jest podłączonych do sieci cyfrowej.
Powstaje jednak pytanie: czy jest wśród mechaników zainteresowanie poznaniem budowy i działania sieci, nie mówiąc już o podstawach elektrotechniki? Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w artykule Ignacego Horowskiego, zamieszczonym na str. 26,
który zauważa „...znam kilkanaście warsztatów, w których pytanie o multimetr wywołuje zdziwienie, zaś natychmiastowa odpowiedź brzmi: tutaj wykonuje się tylko naprawy mechaniczne”.
Ponadto autor wymienia argumenty podparte przykładami z pracy warsztatowej, które mają przekonać do zakupu mierników i traktowania ich jako narzędzie niezbędne w każdym warsztacie mechanicznym.
W kolejnych artykułach zostaną w sposób przystępny opisane metody pracy z prostym multimetrem w zakresie przydatnym w naprawach mechanicznych.
Bez poznania nowoczesnych instalacji elektrycznych i sposobów posługiwania się multimetrem, nie wspominając bardziej zaawansowanych diagnoskopów, nie będzie można wkrótce naprawić auta i to w żadnym zakresie.
Uaktualniana na bieżąco wiedza techniczna jest potrzebna nawet w tak wydawałoby się prostej czynności, jaką jest dobór właściwego oleju do silnika.
Polecam przygotowaną na stronach 41-45 prezentację najnowszej oferty firm olejowych i zapraszam do lektury całego numeru