Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Numer 5/2014

Wstęp

Informacje z PISKP                                 

Informacje z branży                               

Badania techniczne

Elektrodiagnostyka pojazdowa

Mechanika pojazdowa

  • Niestabilne Audi – Mariusz Maksym
  • Diesle gorsze – silniki Volvo okiem mechanika – Jacek Dobkowski
  • Zmywacze – Wiesław Wielgołaski

Wyposażenie warsztatowe

Lakiernictwo i blacharstwo

Technika samochodowa

  • Sztuka kompromisu – Piotr Pijanowski

Rynek

  • Ochrona środowiska w warsztacie samochodowym, cz. III – Michał Trzciński
  • Kampania „montuję polskie części”

W serwisie

  • Nissan Terrano II 2,7 TD (1993÷2002)

 

Podczas prac mechanicznych w warsztacie spotykamy się z wieloma różnymi sytuacjami. Jedne z nich mile nas zaskakują łatwością zdiagnozowania i usunięcia usterki, inne natomiast powodują frustracje i ogólne rozdrażnienie. Ta ostatnia sytuacja pojawia się zawsze wtedy, gdy pomimo prawidłowo wykonanej naprawy mechanicznej pojawiają się usterki natury elektronicznej, których teoretycznie nie można powiązać z zakresem wcześniej wykonanych prac. Autor posłużył się w artykule przykładem bardzo trudnej do zdiagnozowania usterki wywołanej przez przenośną lampę warsztatową.

Mija 10 lat od powołania do życia Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów. Tamten czas wspomina w wywiadzie prezes dr inż. Leszek Turek, oceniając również dokonania Izby i stan systemu badań w Polsce (odsyłam na stronę 5). Przez ten dziesięcioletni okres pracownicy Izby udzielili ponad 70 000 opinii, konsultacji i porad techniczno-prawnych. Liczba ta wskazuje z jednej strony, jak potrzebne było stworzenie organizacji działającej na rzecz środowiska związanego z badaniami, z drugiej jednak strony pokazuje, jak dużo jest niejasności w przepisach i problemów z funkcjonowaniem SKP. Organizacji zrzeszających dobrowolnie właścicieli stacji kontroli pojazdów i świadczących pomoc konsultacyjną jest w Polsce kilka. Niestety, należy do nich zaledwie 20 % wszystkich działających stacji. Powstaje zatem pytanie, gdzie i czy w ogóle szukają pomocy diagności z pozostałych ponad 3000 tysięcy SKP? Czy swoją wiedzę czerpią tylko z przypadkowych stron internetowych, a ostatnie szkolenie mieli przed uzyskaniem uprawnień? Jeżeli brak jest na te pytania odpowiedzi, to istnieje jeszcze dużo pracy przed takimi organizacjami jak Izba. Polskie stacje należą do najlepiej wyposażonych w Europie, a może i na świecie. Jednak o jakości pracy stacji decydują w równym stopniu urządzenia, jak i wiedza zatrudnionych diagnostów. A ryzyko konsekwencji z niewiedzy jest w tym zawodzie bardzo duże. Pamiętajmy o tym! Zapraszam do lektury majowego numeru, życząc Członkom PISKP wielu sukcesów i pomyślności w okresie oczekiwania na kolejny jubileusz





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock