Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb


Numer 9/2011

Pojazdy tzw. „resortowe”, ze względu na ich przeznaczenie, bezpieczeństwo, tajność etc., podlegają odrębnym przepisom regulującym ich badania techniczne. Od dłuższego czasu była w tej kwestii luka w prawie, to znaczy stare rozporządzenie już nie obowiązywało, a nowego jeszcze nie było. Spowodowało to sytuację, w której „resortowe” stacje kontroli pojazdów nie mogły przeprowadzać badań technicznych pojazdów. Luka ta ostatecznie została zlikwidowana. Jakie postanowienia zawiera nowe rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji, ministra finansów oraz ministra obrony narodowej z dnia 11 lipca w sprawie badań technicznych pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji i innych pojazdów użytkowanych w sposób szczególny?
Do czego służy świeca zapłonowa? To oczywiste: w silnikach z zapłonem iskrowym między jej elektrodami pojawia się iskra elektryczna, która powoduje zapłon mieszanki paliwa z powietrzem. Tak było i jest od początków motoryzacji. Wraz z rozwojem układów zapłonowych i zasilania paliwem nastąpiły zmiany w konstrukcji i funkcjach świecy zapłonowej. Okazało się, że elektrody można wykorzystać do pełnienia całkiem innej funkcji - do pomiaru prądu jonowego, przepływającego pomiędzy nimi. Dzięki temu świeca zapłonowa zastąpiła czujnik .... Więcej w numerze.
Dotychczasowe przepisy ustawy „Prawo o ruchu drogowym” umożliwiają obejście wymogu homologacji pojazdu. Ustawodawca - w chwili obecnej - zrezygnował z prac nad projektem ustawy o dopuszczeniu pojazdów do ruchu drogowego uznając, że zbliżający się termin wyborów parlamentarnych nie pozwoli na skuteczne przeprowadzenie prac legislacyjnych nad jego treścią. Postanowiono zatem, zamiast rozwiązania kompleksowego, stworzyć kolejną nowelizację dotychczas obowiązujących przepisów prawa, która ma implementować tylko niektóre z rozwiązań prawnych zastosowanych w projekcie ustawy o dopuszczeniu pojazdów do ruchu drogowego. Jakie zmiany wprowadzono do przepisów? Odpowiedź w numerze.
Procesy ładowania akumulatora już nie są takie proste i oczywiste. Wszędzie wprowadza się tzw. inteligentne układy z czujnikami. Ważne jest też zastosowanie pętli sprzężenia zwrotnego, czyli regulacji procesem. Wiadomo, że w zależności od stanu akumulatora (stopnia naładowania), napięcie i prąd powinny mieć odpowiednią wartość. W ten sposób podczas ładowania następuje prawidłowe formowanie akumulatora. Takie ładowania mamy w samochodach, gdzie kontrolę sprawuje sterownik silnika, a w warsztacie - zamiast prostej ładowarki - powinniśmy mieć tzw. inteligentną ładowarkę. W artykule autor przedstawia sposób optymalnego wykorzystania nowoczesnej ładowarki.
Pojazdy do przewozu osób niepełnosprawnych (nie mylić z pojazdami przystosowanymi do kierowania przez osoby niepełnosprawne) w świetle przepisów podlegają urzędowej kontroli. Najczęściej są to wszelkiego rodzaju autobusy, małe i duże, potocznie nazywane busami, które często są wyposażone w miejsca do przewozu takich osób. Wielu diagnostów nie wie jednak, jak traktować takie przypadki. Temu problemowi jest poświęcony artykuł, ponieważ w przepisach krajowych, tj. w warunkach technicznych pojazdów, nie ma szczegółowych wymagań w stosunku do tego typu rozwiązań.




Aktualności



profiauto

VARTA





SiteLock