Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb


Subpages

Stany Zjednoczone były jednym z pionierów w tworzeniu samochodów elektrycznych na przełomie XIX i XX wieku. Obiecujące początki nie dały jednak temu rodzaj owi napędu sukcesu. Na wiele lat odłożono do lamusa elektryfikację samochodów. Brak zdecydowania w działaniu koncernów samochodowych oraz brak konsekwencji władz doprowadziły do tego , że USA muszą teraz gonić resztę świata w wyścigu o czystą planetę. Tymczasem Stany Zjednoczone miały swój znaczący wkład w rozwój pojazdów elektrycznych już na początku XX wieku, a osiągi ówczesnych elektryków były całkiem zadowalające. Dlaczego samochody elektryczne w USA zaczęły tracić popularność i jak wygląda obecna sytuacja z amerykańską elektromobilnością? Odpowiedź można znaleźć w artykule.

 W nowej rubryce „Amerykańskie auta od podszewki” będą prezentowane rozwiązania techniczne stosowane w nowych i starszych autach z USA oraz ciekawsze procedury diagnostyczne i naprawcze. W pierwszym odcinku przedstawiono systemy wyłączania z pracy dwóch lub nawet czterech cylindrów, stosowane w różnych silnikach aut amerykańskich na przestrzeni ostatnich 30 lat. Podano również uwagi dotyczące obsługi samochodów z systemem MDS oraz opis podstawowych kodów usterek generowanych przez ten system.

 

Proekologiczne działania producentów pojazdów zaowocowały wprowadzeniem elektrohydraulicznych układów wspomagania kierownicy EPHS. Niestety układy EPHS, tak jak wszystkie inne układy w pojazdach, ulegają awariom. Z uwagi na miejsce umiesz­czenia w pojeździe modułu EPHS (znajduje się on blisko nawierzchni jezdni, pomiędzy nadkolem przedniego koła a zderzakiem), jest on najczęściej narażony na usterki mechaniczne nawet przy stosunkowo niewielkich koli­zjach, jak również na niszczące działanie wody. W artykule opisano budowę EPHS oraz przedstawiono typowe usterki tych układów na przykładzie EPHS produkcji KOYO i TRW, montowanych m.in. w pojazdach koncernu VAG.

 

W trosce o czyste środowisko kolejne normy euro wprowadzają obostrzenia w nowych pojazdach w zakresie emisji substancji szkodliwych. W samochodach używanych wraz z przebiegiem pojawiają się problemy ze spełnieniem kryteriów, które były stawiane nowym (w tamtym czasie) pojazdom. Można zatem pokusić się o stwierdzenie, że po zakupie używanego auta nie zwraca się już uwagi na utrzymanie sprawności silnika i układów odpowiedzialnych za redukcję emisji substancji szkodliwych – bo tak jest taniej. Dlatego diagnosta, dopuszczając pojazd do ruchu w czasie okresowego badania technicznego, powinien prawidłowo zastosować procedurę związaną z: przygotowaniem pojazdu do badania, wykonaniem analizy spalin i oceną otrzymanych wyników. Jak powinna wyglądać analiza spalin w SKP – o tym w artykule.

Konsekwencje opuszczenia Wspólnoty przez Wielką Brytanię pojawiają się w wielu różnych obszarach, także w badaniach technicznych pojazdów kategorii M1 z kierownicą po prawej stronie przystosowanych do ruchu lewostronnego. Wydaje się, że po przeanalizowaniu przepisów dotyczących warunków technicznych i procedury badań, a także zakończenia okresu przejściowego, wszystko jest w miarę klarowne. Jednak do Izby docierają sygnały, że niektóre wydziały komunikacji odmawiają rejestracji pojazdów kategorii M1 z kierownicą po prawej stronie. Co więcej, pojawiają się także pytania od diagnostów na ten temat i do diagnostów, dlaczego przeprowadzili badanie techniczne z wynikiem pozytywnym. Czy można dopuścić te pojazdy do ruchu, czy też nie? Czy w 2021 r. można jeszcze przeprowadzić badanie techniczne takiego pojazdu z wynikiem pozytywnym? Odpowiedź na te pytania można znaleźć w artykule.





Aktualności





Sosnowski






SiteLock