Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb


Wzory pieczątek stacji kontroli pojazdów oraz uprawnionych diagnostów są obecnie określone szczegółowo w przepisach prawa. Niestety, odpowiednie wzory określono wiele lat temu i obecnie nie przystają one do uregulowań prawnych ustawy „Prawo o ruchu drogowym”, które określają już nowy podział stacji. Problem polega na tym, że po nowelizacji przepisów ustawy ustawodawca „zapomniał” odpowiednio znowelizować rozporządzenie. Czy zatem ze wzoru pieczątki z aktu rangi podstawowego automatycznie zniknęły oznaczenia literowe? Jak powinna prawidłowo wyglądać pieczątka SKP i diagnosty? O tym można przeczytać w artykule.

W połowie sierpnia został skierowany do konsultacji społecznych projekt ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia nr UC 80. Nowa ustawa ma służyć stosowaniu następujących rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady. Rozporządzenia unijne mają moc powszechnie obowiązującą. Oznacza to, że nie trzeba ich wdrażać do krajowego porządku prawnego, ponieważ stosuje się je bezpośrednio. Zmiany w obowiązujących przepisach obejmą m.in. definicje pojazdów. Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów zgłosiła to tego projektu swoje uwagi. Przewiduje się, że ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. Trudno przewidzieć, czy tak się stanie. Będzie to zapewne zależało od tego, jak dużo uwag zostanie zgłoszonych w ramach konsultacji. W artykule omówiono szczegóły zmian. Projektowana ustawa w mniejszym stopniu dotyczy stacji kontroli pojazdów. Głównymi jej odbiorcami będą producenci pojazdów oraz producenci części i przedmiotów wyposażenia. Warto jednak wiedzieć, na jakie zmiany wprowadzane tą ustawą powinni zwrócić uwagę diagności.

Wśród najpopularniejszych dwusprzęgłowych skrzynek biegów serwisowanych w warsztatach prym wiodą przekładnie 6- i 7-biegowe koncernu Volkswagena. Skrzynki te wprowadzono do produkcji ponad dekadę temu, więc mechanicy zdążyli już poznać w mniejszym lub większym stopniu te konstrukcje. Z praktyki warsztatowej autora artykułu jednoznacznie wynika. że w nowszych 7-biegowych skrzynkach o oznaczeniu DQ200 zespół podwójnego sprzęgła zużywa się znacznie szybciej niż w wersji 6-biegowej (oznaczenie DQ250). Większa awaryjność może być spowodowana wieloma czynnikami, w tym zarówno budową obu przekładni, jak i stylem jazdy użytkownika samochodu. Autor przedstawia różnice w konstrukcji obu przekładni, które mają decydujący wpływ na czas i przebieg eksploatacji oraz analizuje przebieg awarii przekładni typu DQ200, która była zamontowana w Volkswagenie Golfie 1.4 TSI.

Od stu lat wiadomo, że brak oleju w silniku i smarowania jego elementów oznacza zatarcie tłoków i nagłe zatrzymanie samochodu. Takich obaw nie mają użytkownicy samochodów elektrycznych. Czy w tego typu pojazdach występuje jednak zespół lub układ, którego uszkodzenie spowoduje taki sam niespodziewany efekt? Okazuje się, że tak i jest nim układ schładzania baterii. Stosowane w e-autach baterie litowo-jonowe mają pewną wadę – to umiarkowana stabilność. Baterie tego typu są bardzo wrażliwe na przeładowanie i na wysoką temperaturę, która może wydzielić się samoistnie, być efektem przeciążenia albo zwarcia. Dlatego konstruktorzy aut na prąd – znając ryzyko – stosują skomplikowany układ klimatyzacji, z wieloma zaworami i połączeniami, oraz różnorakie zabezpieczenia. To właśnie te zabezpieczenia uniemożliwiają kontynuowanie jazdy, gdy tylko temperatura przekroczy optymalny zakres, co w sytuacji awaryjnej może się zdarzyć. Kierowcy muszą więc liczyć się z nagłym zatrzymaniem na drodze, a gdy dojdzie do uszkodzenia baterii – z kosztem naprawy odpowiadającym remontowi zatartego silnika. Dobra wiadomość dla warsztatów jest taka, że serwisowanie klimatyzacji przestanie być sezonową usługą. Jestem przekonany, że serwis klimatyzacji stanie się serwisem olejowym przyszłości. W tym numerze polecam olejową tematykę, która jest wciąż aktualna i ważna.

Zapraszam do lektury numeru

Krzysztof Trzeciak

W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Jakim warunkom muszą odpowiadać punkty mocowania ładunku w samochodzie ciężarowym o dmc do 7,5 t?

Podkategorie





Aktualności





Sosnowski






SiteLock