Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb


Targi Techniki Motoryzacyjnej 2022 w Poznaniu już za nami. Była to pierwsza od lat okazja, by wziąć udział w takim wydarzeniu. Tęsknota za dużymi targami była już zauważalna od pewnego czasu, tym bardziej, że zabrakło imprez organizowanych cyklicznie przez firmy Inter Cars i Moto Profil. Muszę przyznać, że targi TTM 2022 mile zaskoczyły. Po zainteresowaniu imprezą zarówno ze strony wystawców, jak i zwiedzających, było widać, że wszyscy byli już spragnieni tego typu spotkań i kontaktów face to face. Na sukces tej edycji targów złożył się po trosze każdy z wystawców, pokazując prawdziwe nowości i atrakcyjnie zagospodarowując większe niż zawsze stoiska. Było to możliwe, ponieważ do Poznania przybyło mniej firm niż w poprzednich, „tłustych” latach. Najważniejsze, że pierwszy krok do powrotu targów został zrobiony. I to dobrze. O tym, co działo się na targach w Poznaniu, piszemy obok oraz na stronach 8-11. Tradycyjnie w czasie imprezy są przyznawane Złote Medale MTP za innowacyjne produkty, a od niedawna również nagrody Trade Press Award w plebiscycie dziennikarzy motoryzacyjnych. Naszą redakcję spotkało wyróżnienie, ponieważ wśród laureatów znalazł się autor Stefan Myszkowski oraz redaktor naczelny „Serwisu Motoryzacyjnego”, w mojej skromnej osobie. Dla mnie nagroda Dziennikarza Roku 2022 stanowi docenienie mojej dotychczasowej pracy, a zarazem jest zobowiązaniem do dalszego poszukiwania ciekawych tematów artykułów. Nadal będziemy pisać o dzisiejszych problemach i przyszłości badań technicznych, a rozmawiać o nich będzie można już niedługo, bo podczas naszej majowej konferencji w Zakopanem, na którą serdecznie zapraszam.

Zapraszam do lektury numeru

Krzysztof Trzeciak

Samochody hybrydowe, tj. napędzane za pomocą silników spalinowego oraz elektrycznego, nie są już niczym nadzwyczajnym. Chyba każdy producent ma w swojej ofercie takie pojazdy, a co za tym idzie – coraz częściej pojawiają się one w stacjach kontroli pojazdów. Mimo że temat ten był już poruszany wielokrotnie na łamach Serwisu Motoryzacyjnego, cały czas pojawiają się wątpliwości i pytania związane z przeprowadzaniem badań technicznych takich pojazdów, szczególnie o badanie spalin w sytuacji, gdy akumulatory są w pełni naładowane i nie można uruchomić silnika spalinowego. Wbrew pozorom jest to istotny problem, bowiem uniemożliwia przeprowadzenie badania zgodnie z procedurą. Autor zaczerpnął informacji u źródła, czyli od samych producentów samochodów, i dzieli się nimi z czytelnikami.

Zgodnie z doniesieniami prasowymi prace nad projektem ustawy o zmianie „Prawa o ruchu drogowym”, który na wiele lat ureguluje kwestie związane z wykonywaniem badań technicznych pojazdów oraz diagnostami samochodowymi, nabrały dużego tempa. Co prawda nieznany jest termin wejścia w życie nowych przepisów, ale warto wiedzieć, jakie uregulowania przyniosą. uprawnienia imienne. W nowej ustawie pojęcie uprawnienia imiennego diagnosty zostanie zastąpione nową instytucją prawną, określaną jako „świadectwo kompetencji diagnosty”, które będzie dokumentem stwierdzającym uprawnienia diagnosty, do przeprowadzania badań technicznych. Istotną zmianą będzie to, że organem właściwym do wydania tego dokumentu będzie dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego. W jaki sposób będzie możliwe uzyskanie świadectwa kompetencji i czy nowe uregulowanie może doprowadzić do wyeliminowania z rynku wielu diagnostów już wykonujących zawód. Więcej o projektowanych zmianach przyznawania uprawnień diagnostom skp podano w artykule.

Okres pandemii oraz ostatnia zmiana przepisów, dotycząca możliwości czasowego wycofania samochodu osobowego z ruchu, wpływa znacząco na liczbę badań technicznych przeprowadzanych w stacjach kontroli pojazdów, dopuszczających pojazdy do ruchu po czasowym wycofaniu. Drugą grupą pojazdów odwiedzających SKP są pojazdy wyrejestrowane, których ponowna rejestracja jest możliwa. W artykule omówiono warunki dopuszczenia samochodu osobowego do ruchu po jego czasowym wycofaniu lub wyrejestrowaniu.

Od ponad miesiąca trwa wojna w Ukrainie. Nasz kraj przyjął już ponad dwa miliony uchodźców. Niektórzy przyjechali swoimi samochodami. Można się spodziewać, że będzie ich jeszcze więcej. Zapewne pojawią się też prozaiczne problemy życia codziennego w ruchu drogowym, jak stłuczki, kolizje czy wypadki. Coraz częściej też pojawiają się pytania: co z badaniami technicznymi pojazdów zarejestrowanych w Ukrainie? Czy podlegają badaniom technicznym i na jakich zasadach? Autor wyjaśnia w artykule, jakie przepisy regulują pojazdów w ruchu międzynarodowym.

Podkategorie





Aktualności





Sosnowski

MTSP





SiteLock