Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb


Od nowego roku zaostrzono kary za wykroczenia drogowe i stawki mandatów poszły do góry. Jednak w kodeksie wykroczeń, wbrew temu co niektórzy sadzą, nadal nie ma przepisu, który wprost przewidywałby sankcję za poruszanie się pojazdem bez ważnych badań technicznych. Co prawda od nowego roku zmieniła się treść art. 94 kodeksu wykroczeń i karze 1500 złotych podlega, kto prowadzi na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu pojazd pomimo braku dopuszczenia pojazdu do ruchu. Czy jednak dotyczy to braku badania technicznego? Wyjaśnienie można znaleźć w artykule.

Sytuacja na świecie zmienia się ostatnio tak dynamicznie, że trudno jest przedstawiać prognozy i publikować je w prasie codziennej, a co dopiero w miesięczniku. Na tle dramatycznych wydarzeń na Ukrainie w bardzo trudnej sytuacji znalazł się przemysł motoryzacyjny, zwłaszcza w Rosji, co jest wynikiem wycofywania się zachodnich koncernów z tego rynku i załamania łańcucha dostaw. Powstał również nowy schemat pracy rosyjskich dealerów – sprzedaż aut z „aukcjami”. Jak podaje rosyjski portal Za Rulem, osoby, które potrzebują samochodu, przychodzą do salonów od razu z gotówką. I wtedy odbywa się aukcja. W tym czasie sprawdzane jest, czy inny dealer zaoferował kupującemu ten sam samochód za wyższą i korzystniejszą dla sieci salonów cenę. Jeśli nie, to klient dopiero wtedy kupuje samochód. Nikt już nie przyjmuje żadnych przedpłat. Ale problem z zakupem nowych samochodów może dotyczyć również Europy. Powód? Wartość palladu stosowanego w katalizatorach silników benzynowych osiąga rekordowo wysoki poziom w związku z obawami, że eksport z Rosji – głównego producenta metalu – zostanie zakłócony przez sankcje. Jeżeli palladu zabraknie, to do łask może wrócić diesel lub nastąpi przejściowa rezygnacja ze spełniania jakichkolwiek norm Euro (co jest scenariuszem bardzo czarnym). Już teraz Niemcy zapowiadają, że nie wyłączą jednak elektrowni węglowych, a mogą jeszcze powrócić do tak krytykowanych elektrowni jądrowych. Dynamika ostatnich dni jest spora i nie wiemy, do jakich jeszcze zakłóceń dojdzie. Jest jednak szansa, że odbędą się kwietniowe Targi Techniki Motoryzacyjnej w Poznaniu, które już teraz polecam naszym Czytelnikom.

Zapraszam do lektury numeru

Krzysztof Trzeciak

W czasie pandemii COVID-19 pracodawcy do tej pory nie otrzymali żadnych narzędzi prawnych w celu zapobiegania rozprzestrzeniania się wirusa. Nie wszyscy mogą wykonywać pracę tylko zdalnie. Od kilku miesięcy w sejmie pojawiają się nowe projekty uregulowań ustawowych w tym zakresie. W artykule omówiono najnowszy projekt, który ma duże szanse stać się powszechnie obowiązującym prawem. Jego celem jest wprowadzenie planowanych rozwiązań umożliwiających pracownikom nieodpłatne wykonywanie testów diagnostycznych, jak również pozwalających pracodawcom żądać od pracowników podawania informacji o posiadaniu negatywnego wyniku testu diagnostycznego w kierunku SARS CoV 2. Więcej informacji na ten temat w artykule.

W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Właściciel pojazdu 3-osiowego z zabudową typu kontener zdecydował się na jego przebudowanie na pomoc drogową. Jaki powinien być maksymalny zwis tylny od ostatniej osi w pojeździe, który przeszedł zmiany konstrukcyjne?

Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów otrzymała odpowiedź na petycję w sprawie waloryzacji opłat za badania techniczne pojazdów. Petycja była skierowana do premiera Mateusza Morawieckiego i została złożona w KRPM w trakcie protestu, który odbył się 18 listopada 2021 r. w Warszawie. W artykule został zamieszczony tekst odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury, która nie jest zgodna z oczekiwaniami środowiska, oraz komentarz do niej Marcina Barankiewicza, prezesa PISKP.

Podkategorie





Aktualności





Sosnowski






SiteLock