Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb


W stałej rubryce odpowiedź na pytanie: Czy do zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym trzeba wpisywać kategorię homologacyjną pojazdu?

Polski Ład przynosi przedsiębiorcom duże zmiany i nakłada nowe obowiązki. Nawet doradcy podatkowi nadal gubią się w gąszczu nowych przepisów. Tak duża nowelizacja prawa podatkowego jest też okazją dla wielu podmiotów do podniesienia kosztów obsługi księgowej, jak również do sprzedania firmom produktów, które nie są wymagane przepisami prawa. Od dłuższego czasu namawia się przedsiębiorców telefonicznie lub e-mailami do zakupu terminala płatniczego, który jakoby będzie wymagany przez prawo i bez którego nie będzie można prowadzić dalej swojej działalności. W artykule o tym, czy rzeczywiście każdy wykonujący usługi będzie musiał mieć taki terminal.

Wraz z początkiem roku mam do przekazania diagnostom i prowadzącym SKP dwie wiadomości: dobrą i złą. Dobra jest taka, że w niedalekiej przyszłości zniknie uciążliwe badanie zadymienia spalin w dieslach, przynajmniej w tych nowszych. Nie trzeba będzie mierzyć zadymienia podczas swobodnego przyspieszania, co było uciążliwe, a czasami niebezpieczne dla silnika. Dymomierz zostanie zastąpiony licznikiem cząstek stałych i z nim jest związana druga, zła wiadomość. Jest to drogie urządzenie, które kosztuje ok. 20 tys. zł, a więc zakup będzie stanowił duży wydatek inwestycyjny dla stacji. Na obecnym etapie obowiązek pomiaru stężenia cząstek stałych w spalinach podczas badań technicznych  jest dobrowolny dla krajów członkowskich UE. Jako pierwsze zdecydowały się go wprowadzić jeszcze w tym roku Niderlandy i Belgia. W przyszłym dołączą do nich Niemcy. Inne państwa członkowskie UE wykazały duże zainteresowanie tą metodą pomiaru i zarówno Komisja Europejska, jak i ONZ umieściły go w swoich programach. W trakcie wprowadzania nowego testu są władze m.in. w Szwajcarii, Hiszpanii, Izraelu, Chile, Peru, Meksyku, Kolumbii, Korei Południowej i Japonii. Kiedy Polska do nich dołączy, nie wiadomo. Jedno jest pewne, licznik cząstek jest w stanie wykryć zatkanie lub usunięcie filtra DPF, czego nie potrafi dymomierz, co spowoduje dużo wyników negatywnych. Więcej na ten temat piszemy w artykule „Liczniki cząstek stałych w badaniu spalin”. Przekazujemy w ręce Czytelników pierwszy tegoroczny numer, zapraszając również w tym roku do kontynuacji spotkań z publikacjami naszych autorów. W kolejnych wydaniach nie zabraknie artykułów jak zwykle wartych przeczytania, wielu ciekawych porad dla stacji kontroli pojazdów i warsztatów, informacji z techniki motoryzacyjnej, a także nowości produktowych.

Zapraszam do lektury numeru

Krzysztof Trzeciak

Prace nad zmianami ustawy „Prawo o ruchu drogowym” nr UD94 trwały prawie cały 2021 rok. Gotowa ustawa, uchwalona przez parlament i podpisana przez prezydenta, została opublikowana w Dzienniku Ustaw pod pozycją 2165. W artykule autor przedstawia zmiany w zakresie ograniczników prędkości, odstępstw od warunków technicznych oraz drogomierzy, czyli te, które są istotne z punktu widzenia stacji kontroli pojazdów. Obowiązują one od 1 stycznia 2022 r.

Instytucja czasowego wycofania pojazdu z ruchu wywodzi się z art. 78a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. „Prawo o ruchu drogowym”. Z dniem 31 stycznia 2022 r. dojdzie do małej rewolucji, albowiem wejdą w życie zapisy ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. o zmianie ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2021 r., poz. 1517). Ustawa na podstawie komunikatu ministra cyfryzacji z dnia 4 sierpnia 2021 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających czasowe wycofanie z ruchu samochodu osobowego istotnie znowelizuje omawiany art. 78a. W artykule omówiono stan dzisiejszy i planowany zmiany w procedurze czasowego wycofania pojazdu z ruchu.

Podkategorie





Aktualności





Sosnowski





SiteLock