Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Numer 6/2013

21 czerwca to ostatni dzień, w którym SAM podlega badaniu na zgodność z warunkami technicznymi, natomiast 22 czerwca - pierwszy dzień, w którym SAM podlega dopuszczeniu jednostkowemu. Nowe przepisy „nie likwidują" pojazdów SAM, jedynie zmieniają sposób weryfikacji i na nowo określają podmiot, który będzie mógł dokonywać dopuszczenia jednostkowego. Najciekawsze jest to, że ustawodawca nie określił „z urzędu" takiej instytucji, określił jedynie warunki, jakie należy spełnić, aby tego dokonywać. Tu czeka na stacje kontroli SKP niemiła niespodzianka, bowiem ... Więcej w numerze.

Istnieje wiele określeń związanych z pojazdami zabytkowymi. Czy ich zakres jest szerszy, czy węższy od pojęcia pojazdu zabytkowego, nie jest prosto sformułować. Autor omawia różne, spotykane pojęcia, jak:

  • zabytek
  • pojazd zabytkowy
  • Youngtimer
  • Oldtimer
  • pojazd unikatowy
  • pojazd kolekcjonerski
  • weteran
  • pojazd historyczny

oraz kryteria oceny pojazdu jako zabytkowy.

Właściwa diagnostyka i naprawa układów sterowania nowoczesnych silników benzynowych i Diesla wymaga znajomości budowy oraz działania poszczególnych elementów składowych całego systemu. Każdy nowoczesny silnik, niezależnie od konstrukcji układu zasilania i marki pojazdu, ma kilka podstawowych czujników, bez których prawidłowa praca tych jednostek byłaby wręcz niemożliwa. Jednym z nich jest czujnik spalania stukowego. W artykule przedstawiono różne rodzaje czujników, ich działanie oraz metody diagnozowania.

22 czerwca 2013 r. wejdą w życie zmiany do ustawy „Prawo o ruchu drogowym", wprowadzone ustawą z dnia 10 października 2012 r. o zmianie ustawy „Prawo o ruchu drogowym" oraz niektórych innych ustaw (DzU 2012, poz. 1448). Ustawa ta wprowadza do polskiego porządku prawnego regulacje europejskie związane z homologacją pojazdów, dopuszczenie jednostkowe pojazdów (o czym była mowa w nr. 5'13 miesięcznika) i kilka zmian dotyczących bezpośrednio stacji kontroli pojazdów. Autor w artykule przedstawił i skomentował poszczególne zmiany.

Opisywany w artykule przypadek dotyczy samochodu Peugeot 307 z silnikiem 2,0
HDI wyposażonym w filtr cząstek stałych FAP. Obecność filtra FAP w pewnym sensie przyczyniła się do wydłużenia czasu poszukiwania usterki w tym samochodzie. Właściciel pojazdu zgłosił się do warsztatu, ponieważ samochód w czasie jazdy nagle zgasł. Mimo wielokrotnego „kręcenia" rozrusznikiem, silnik nie dawał się uruchomić. Po przyholowaniu go do warsztatu, przystąpiono do poszukiwania przyczyn takiego stanu rzeczy. Pierwszym krokiem było odczytanie pamięci usterek za pomocą skanera diagnostycznego. W pamięci sterownika znajdował się jeden błąd informujący o uszkodzeniu czujnika ciśnienia doładowania. Logika wskazywała jednak, że uszkodzenie tego czujnika nie powinno uniemożliwiać rozruchu. Błąd ten został usunięty z pamięci sterownika. Kolejnym krokiem było sprawdzenie napędu rozrządu - i tutaj wszystko było w porządku. Po sprawdzeniu rozrządu, przystąpiono do jeszcze jednej próby uruchomienia pojazdu i - o dziwo - silnik zaczął pracować normalnie. Ponowna komunikacja ze sterownikiem dała wynik: „brak błędów w pamięci". Aby nie wydawać klientowi „niepewnego" samochodu, podjęto decyzję o pozostawieniu go w warsztacie z nadzieją, że coś naprowadzi na trop usterki. Przez kilka godzin samochód pracował z otwartą maską i nagle silnik zaczął wyraźnie zmniejszać prędkość obrotową. W tym momencie rzut oka na silnik wystarczył, aby stwierdzić,
co powodowało gaśnięcie. Winowajcą okazał się....





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock