Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Niemiecki TÜV opublikował właśnie raport dotyczący stanu technicznego pojazdów użytkowych w różnych kategoriach. Według raportu opierającego się na ponad dwóch milionach badań technicznych liczba usterek w ciężarówkach utrzymuje się na tym samym poziomie co dwa lata temu, jednak tendencja jest coraz gorsza. Spośród sprawdzanych pojazdów prawie 318 000 miało drobne, istotne lub niebezpieczne wady. To o ok. 40 000 więcej niż w porównywalnym okresie 2019/2020. Najniższym wskaźnikiem usterek mogą pochwalić się pojazdy od 7,5 do 18 t, mimo że ich średni przebieg wzrósł. Z kolei na samym dole statystyk wyraźnie plasują się pojazdy dostawcze do 3,5 t. Już po dwóch latach 6,7% ma usterki w oświetleniu. Generalnie coraz mniej pojazdów użytkowych przechodzi badanie techniczne bez usterek. Dotyczy to rynku niemieckiego. Statystyki wyników badań technicznych ciężarówek w polskich SKP nie są znane, ponieważ jest problem z dostępem do wiarygodnych danych. Te przekazane do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców przez stacje kontroli pojazdów nie są miarodajne i zakłócają statystyki. Konkurencja pomiędzy stacjami powoduje bowiem, że diagności często nie wpisują negatywnego wyniku badania do rejestru, prosząc klienta o naprawę i ponowny przyjazd do SKP. Dzięki temu statystycznie polskie ciężarówki są sprawniejsze od niemieckich. Polecam w numerze relację z protestu branży SKP, jaki miał miejsce we wrześniu w Warszawie, oraz po raz pierwszy publikowane porównanie parametrów retrofitów LED z żarówkami (str. 26)

Zapraszam do lektury

Krzysztof Trzeciak

Karaibska wyspa, ojczyzna Boba Marleya, reagge i czapek rasta to świetne miejsce na wakacje. Najlepsze plaże, najsłodsze owoce, nastrojowe knajpki. Serwisy informacyjne na ogół polecają wynajęcie na wyspie samochodu. Ruch lewostronny powoduje, że powszechnie używa się samochodów japońskich, a przoduje Toyota, która zgarnęła blisko 1/3 rynku. Sytuacja na drogach Jamajki przypomina pod każdym niemal względem Polskę sprzed ćwierć wieku. Ponieważ stan dróg i nawyki kierowców trudno zmienić z dnia na dzień, rząd jamajski, tak jak polski, zmienia głównie przepisy. Duży jest nacisk na kontrolę stanu technicznego, a zaczyna się od obowiązkowej inspekcji dla pojazdów importowanych (PSI), kiedy sprawdza się nie tylko sprawność pojazdu, ale również czy nie jest kradziony i czy nie zawiera „bagażu” w postaci nasion lub zwierząt, które znalazłszy się na wyspie mogą przenieść  chorobę czy zakłócić lokalny ekosystem. Więcej o organizacji badań technicznych na Jamajce w artykule Michała Kija.

Polski Związek Motorowy od wielu lat zabiega o prawne uregulowanie kwestii badań technicznych oraz poruszania się po drogach publicznych samochodów przeznaczonych do udziału w zawodach sportowych. Okazuje się, że starania te dały efekt, bowiem 14 sierpnia prezydent podpisał projekt ustawy regulujący tę kwestię. Zmiany w przepisach będą dotyczyły również SKP, ponieważ w ustawie jest zapis o nowym rodzaju badania technicznego. Jest to równie dobra informacja dla PZM, jak i samych diagnostów SKP, którzy wreszcie będą wiedzieli, w jaki sposób postępować podczas badania technicznego. W artykule podano i omówiono wszystkie te zmiany.

Zdecydowana większość pojazdów zarejestrowanych w Polsce i zasilanych alternatywnym paliwem gazowym to pojazdy z LPG. Dużo mniej jest pojazdów z CNG. Natomiast niszą w tym segmencie są pojazdy zasilane LNG, czyli gazem ziemnym w fazie ciekłej. Trudno jest więc zdobyć jakąkolwiek dokumentację w celu przedstawienia elementów i zasady działania tej instalacji. Źródłem wiedzy mogą być próby wprowadzenia do eksploatacji autobusów miej­skich zasilanych tym paliwem. W dobie mody na ekologiczne pojazdy warto przedstawić tę alternatywę zasilania. Tym bardziej, że takie pojazdy prędzej czy później pojawią się na badanie w SKP.

Jeszcze w tym roku wszystkie nowo zarejestrowane pojazdy służące do przewozu osób oraz rzeczy zostaną wyposażone w tachograf inteligentny drugiej generacji drugiej wersji (G2V2). Należy mieć także na względzie zmiany prawne wprowadzone przez Pakiet Mobilności, który zakłada, że każdy przewoźnik świadczący usługi zarobkowego międzynarodowego transportu rzeczy pojazdem (lub zestawem pojazdów) o dmc 2,5-3,5 t od 1 lipca 2026 r. będzie musiał mieć w wyposażeniu tachograf rejestrujący aktywności i odpoczynek kierowcy. Czy w zakresie badań technicznych przepisy wprowadzają jakieś zmiany? Odpowiedź w artykule.

Podkategorie





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock