Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl

Developed in conjunction with Ext-Joom.com



Dokładnie 16 kwietnia minęło 15 lat od chwili powołania Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów przez założycielskie zgromadzenie 109 przedsiębiorców prowadzących stacje. Impulsem do powstania Izby był szok wywołany działaniami podjętymi wówczas przez Ministerstwo Infrastruktury, które zamierzało wprowadzić niekorzystne zmiany dla tego środowiska. Planowane zapisy skazywały stacje podstawowe na eliminację z rynku. Należało zamanifestować sprzeciw i wówczas sytuacja uświadomiła przedsiębiorcom, że praktycznie nie mają wpływu na bieg tych destrukcyjnych poczynań ustawodawczych. Mobilizacja środowiska i jego wysiłki przyniosły oczekiwany rezultat, rząd wycofał się z najbardziej nieżyciowych koncepcji. Od tamtych dni upłynęło już wiele lat i mogłoby się wydawać, że system badań technicznych powinien być już dopracowany i sprawnie funkcjonować. Tak jednak nie jest i przed Izbą stoją nadal ważne zadania. Wspomina o nich w artykule obok prezes Izby, dr inż. Leszek Turek. Zachęcam również do przeczytania obszernego wywiadu z prezesem Izby, jaki ostatnio ukazał się na portalu motofocus.pl. Można z niego dowiedzieć się, na jakim etapie znajduje się obecnie projekt zmian w ustawie „Prawo o ruchu drogowym”, jak PISKP ocenia przekazanie kontroli nad stacjami w ręce Transportowego Dozoru Technicznego, czy też o zmianach, jakie zaszły w SKP w ostatnich latach. Trzeba przyznać, że pomimo jeszcze nieunormowanego do końca systemu badań, polskie stacje kontroli pojazdów są jednymi z najbardziej nowoczesnych w Europie.

Krzysztof Trzeciak

W koncernie FCA opracowano nową rodzinę silników benzynowych Global Small Engine – GSE (o handlowej nazwie FireFly), mających stopniowo zastąpić jednostki FIRE i SGE. Są nowoczesne i odznaczają się modułową budową, a jako dynamiczne i ekonomiczne z założenia – dzięki stosunkowo dużej mocy uzyskiwanej ze względnie niewielkiej pojemności skokowej – wpisują się w nurt tzw. downsizingu. W artkule omówiono szczegóły konstrukcyjne silników rodziny GSE/FireFly, w tym elektrohydraulicznie sterowany układ MultiAir III nowej generacji, który umożliwia płynną regulację wzniosu i faz pracy zaworów dolotowych.

Poszukiwanie usterek w pojazdach importowanych zza oceanu nie po winno stanowić większych problemów, przecież są to samochody konstrukcyjnie oparte na tych samych mechanizmach, co pojazdy jeżdżące na Starym Kontynencie. Jednak legendy i mity dotyczące „samochodów sprowadzanych z Ameryki” potrafią czasami skutecznie utrudnić trafną diagnostykę. Bohaterem artykułu jest PT Chrysler z roku 2005 napędzany silnikiem benzynowym 2.0 16V o mocy 141 KM. Podczas przyspieszania na poszczególnych biegach, w zakresie prędkości obrotowej silnika do 2600-3000 obr/min dawało się wyczuć wyraźne przerwy w pracy silnika, wywołujące charakterystyczne szarpnięcia bez względu na temperaturę jednostki napędowej. Podłączenie testera diagnostycznego i odczytanie pamięci usterek nie przyniosło jednak żadnych rezultatów, gdyż nieprawidłowości nie zarejestrowano. Fiaskiem kończyły się także próby odnalezienia przyczyny tych objawów podejmowane w kolejnych warsztatach. Pomogło dopiero zastosowanie w diagnostyce oscyloskopu. Opis całej historii naprawy Chryslera w artykule.

Wraz ze wzrostem liczby pojazdów samochodowych wyposażonych w klimatyzację, wzrosło zapotrzebowanie na usługi serwisowania tych układów. Niestety, ciągle nie wszystkie warsztaty zajmujące się serwisem klimatyzacji zdają sobie sprawę z tego, jak ważnym medium w sprężarce jest nie tylko czynnik chłodniczy, ale również olej smarujący sprężarkę. Na co należy zwrócić uwagę, dobierając olej do danego układu klimatyzacji i sprężarki? Czy producenci olejów dopuszczają stosowanie PAO alternatywnie zamiast olejów PAG oferowanych do klimatyzacji z czynnikiem R134a? Jak wygląda sprawa mieszalności olejów PAG 46 (o niższej lepkości), PAG 100 (lepkiego) i PAG 150 (bardzo lepkiego)? Na te pytania próbuje odpowiedzieć w swoim artykule Ignacy Horowski.

W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Które dokumenty służą do identyfikacji pojazdu?

Podkategorie





Aktualności



targi.paliwa


profiauto


profiauto






SiteLock