Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl

Developed in conjunction with Ext-Joom.com

PISKP1

Opisywany przypadek, zasłyszany w warsztacie, dotyczy modelu Nissan Terrano II, ale może zdarzyć się w każdym samochodzie z dołączanym napędem 4x4 bez centralnego mechanizmu różnicowego. Podczas jazdy z włączonym napędem 4x4 pojawiały się niepokojące wibracje odczuwane w całym pojeździe. Pomimo wykonania wielu jazd próbnych i szczegółowych oględzin nie udało się zlokalizować źródła drgań. Pomogły dopiero wskazówki innego warsztatu, wskazujące na pojawianie się „mocy krążącej”. Co to jest „moc krążąca” i  jaki sposób powstała w tym samochodzie – wyjaśnienie w artykule.

Uszkodzone części samochodowe zastępowane nowymi, nie powinny być od razu wyrzucane na złom. Wiedzą o tym mechanicy, którzy zdemontowane elementy traktują jako wzorce do nauki. Można wówczas nauczyć się, jak są zbudowane i montowane. Jednak warsz­tatowcy często nie korzystają z wielu możliwości, jakie dają im te uszkodzone pod­zespoły. Nie otwierają sterowników i innych modułów, a nawet – oczekując na nowe części – wyrzucają stare lub psują je bezpowrotnie do końca. Brakuje im także wiadomości na temat programowania nowych elemen­tów, bez którego te elementy nie pracują prawidłowo. W artykule opisano, w jaki sposób warsztat może z korzyścią dla siebie wykorzystywać stare moduły sterujące.

Mówiąc o naprawach wykonanych w samochodach, mechanicy często wspominają przypadki, które przy diagnozowaniu sprawiły duże problemy i – aby prawidłowo wytypować miejsce uszkodzenia – trzeba było się trochę natrudzić. Gdy jednak już dokonano naprawy, to często dochodziło się do wniosku, że powodem trudności była chęć ułatwienia sobie pracy i pójścia „na skróty”. Taki przypadek zdarzył się też przy diagnozowaniu usterki samochodu Suzuki Vitara z silnikiem 2.0 TD. Objawami była niska moc i świecenie się lampki świec żarowych, która pełniła także rolę kontrolki check engine. Autor przedstawił przebieg pracochłonnych poszukiwań przyczyn usterki. Przytoczył również kilka wskazówek ułatwiających lokalizowanie uszkodzonych przewodów. Pozwolą one uniknąć niepotrzebnego „rozpruwania” fabrycznie zaizo­lowanych wiązek elektrycznych.

Wraz z nastaniem okresu zimowego spada również temperatura powietrza. Wtedy właśnie pojawia się najwięcej problemów, gdy nie można uruchomić pojazdu. Analizując metodykę diagnostyki, dochodzimy w wielu przypadkach do wniosku, że kłopoty miały swój początek jeszcze w okresie letnim, ale z racji dodatnich temperatur zostały zignorowane. W artykule przedstawiono kompletną procedurę diagnozowania przyczyn utrudnionego rozruchu silnika wysokoprężnego zimą.

W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie, jak postąpić w przypadku badania dodat­kowego HAK? Od samego początku obowiązywania systemu CEP 2.0 pojawił się problem z dodatkowym badaniem technicznym po­jazdu przystosowanego do ciągnięcia przyczepy (HAK), którego nie można przesłać do CEP. Tego badania nie ma w katalogu badań dodatkowych, a konieczność jego wykonania wynika z przepisów dotyczących rejestracji pojazdów. Ma to być naprawione przy okazji dużych zmian w systemie badań technicznych pojazdów do 20 maja 2018 r. Do tego czasu, jak wyjaśnia Ministerstwo Cyfryzacji opierając się na stanowisku Mi­nisterstwa Infrastruktury i Budownictwa, należy stosowa­ć zasadę omówioną w numerze.

Podkategorie





Aktualności











Ciekawe linki



SiteLock