Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl

Developed in conjunction with Ext-Joom.com

 

Jedną z najczęściej występujących usterek w sterowaniu silnikami jest uszkodzenie dotyczące elektronicznie ustawianej przepustnicy. Uszkodzony może być sterownik, a w nim układ scalony, okablowanie i wtyczki, a także sam zespół przepustnicy. Na podstawie wygenerowanego błędu (o przepustnicy) przez sterownik silnika, przeprowadza się określoną diagnostykę w celu znalezienia usterki. W przypadkach, w których uszkodzenie występuje przez cały czas, znalezienie tej części nie powinno stanowić trudności. Problem pojawia się wtedy, kiedy złe funkcjonowanie przepustnicy występuje tylko czasami i to w bliżej nieokreślonych warunkach. Autor podpowiada, w jaki sposób przeprowadzić diagnostykę, aby można było wymienić tylko uszkodzony element.

 

Wielokrotnie już była opisywana zasada działania filtrów cząstek stałych, zarówno tych mokrych, jak i suchych. W pierwszym przypadku występuje specjalny płyn podawany przez dozownik bezpośrednio do zbiornika paliwa. W drugim przypadku brak jest jakichkolwiek domieszek innych substancji. Proces podnoszenia temperatury spalin jest natomiast realizowany przez dotrysk dodatkowej ilości paliwa bezpośrednio do cylindrów. Wraz ze zmianą normy emisyjnej na Euro 5 w 2011 r. firma Ford wspólnie z PSA wprowadziła w samochodach S-max, C-max, Focus, Kuga i Mondeo nową rodzinę zmodyfikowanych silników ze zmienionym układem oczyszczania spalin. Jego nowością jest zespół wtryskiwacza zintegrowanego z elementem grzewczym, którego rolą jest dostarczenie par oleju napędowego do filtra cząstek stałych w celu podniesienia temperatury wewnątrz filtra. Jak działa ten układ i jakie może sprawiać problemy w użytkowaniu i diagnozowaniu – o tym w artykule.

Co oznacza pojęcie „oczywistej omyłki” podawane w przepisach prawa krajowego i orzecznictwie?  Jak wygląda procedura prostowania omyłki w wystawionym zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu i we wpisie w dowodzie rejestracyjnym? Dość często zdarza się, że o fakcie jej popełnienia diagnosta dowiaduje się dopiero po wszczęciu wobec niego postępowania w sprawie cofnięcia mu uprawnień zawodowych. W artykule omówiono kwestię prostowania oczywistych pomyłek.

 

Diagnostom pracującym w stacjach kontroli pojazdów nieobce są tzw. przepisy przejściowe, czyli daty, które są pewnymi punktami w czasie mającymi wpływ na to, co w pojeździe jest lub nie jest dozwolone czy obowiązkowe. Tego typu zapisów jest bardzo dużo i stwarzają one problemy nawet najlepszym diagnostom. Jest to duże wyzwanie, zwłaszcza dla osób przygotowujących się do egzaminu na diagnostę. Przedstawione w artykule usystematyzowanie warunków technicznych w zależności od dat pierwszej rejestracji pomoże niektórym lepiej zrozumieć ten skomplikowany sposób określania wyposażenia pojazdów.

 

 

Departament Ewidencji Państwowych we współpracy z Centralnym Ośrodkiem Informatyki, intensywnie pracuje nad wdrożeniem w życie projektu informatycznego CEPiK 2.0. Musi on funkcjonować od 4 stycznia 2016 r., gdyż wtedy wchodzą w życie zawieszone czasowo przepisy ustawy o kierujących pojazdami. W nowej ewidencji będzie gromadzonych znacznie więcej danych o badaniach technicznych niż ma to miejsce obecnie. Jak będzie wyglądało badanie techniczne pojazdu pod rządami nowego systemy CEPiK 2.0, jakie dane będzie musiał wpisywać diagnosta i czy stacje kontroli pojazdów będą miały bezpłatny dostęp do nowej ewidencji? Odpowiedzi na te pytania w artykule.

 

Podkategorie





Aktualności









Ciekawe linki



SiteLock