Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Obecnie procedowanie na projektem ustawy o zmianie ustawy „Prawo o ruchu drogowym” (UC48), który ma implementować do naszego porządku prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych, weszło w fazę konsultacji międzyresortowych. Jak się okazuje, sami urzędnicy mają wiele zastrzeżeń do jakości przygotowanego projektu. W artykule autor przedstawił najciekawsze uwagi na temat tego projektu zgłaszane przez różne resorty.

Konsekwencje opuszczenia Wspólnoty przez Wielką Brytanię pojawiają się w wielu różnych obszarach, także w badaniach technicznych pojazdów kategorii M1 z kierownicą po prawej stronie przystosowanych do ruchu lewostronnego. Wydaje się, że po przeanalizowaniu przepisów dotyczących warunków technicznych i procedury badań, a także zakończenia okresu przejściowego, wszystko jest w miarę klarowne. Jednak do Izby docierają sygnały, że niektóre wydziały komunikacji odmawiają rejestracji pojazdów kategorii M1 z kierownicą po prawej stronie. Co więcej, pojawiają się także pytania od diagnostów na ten temat i do diagnostów, dlaczego przeprowadzili badanie techniczne z wynikiem pozytywnym. Czy można dopuścić te pojazdy do ruchu, czy też nie? Czy w 2021 r. można jeszcze przeprowadzić badanie techniczne takiego pojazdu z wynikiem pozytywnym? Odpowiedź na te pytania można znaleźć w artykule.

W ciągu ostatnich dwóch dekad konstruktorzy silników rozszerzali zakres zadań, jakie spełnia wałek rozrządu, dzięki czemu coraz bardziej komplikowała się jego budowa. Duże zmiany w konstrukcji wałków rozrządu przyniosło zastosowanie układów zmiennych faz rozrządu. Systemy te na ogół wymagały rozbudowania wałka rozrządu o dodatkowe krzywki, które współpracowały z mechanizmem realizującym otwarcie zaworów za pośrednictwem krzywek o dwóch lub trzech różnych profilach. W artykule przedstawiono różna układy napędzane wałkiem rozrządu oraz możliwe usterki, z jakimi mogą spotkać się mechanicy.

Nasza fotograficzna rubryka „Negatywy w obiektywie” cieszy się nieoczekiwanym zainteresowaniem czytelników. Świadczą o tym przysyłane zdjęcia ciekawych i często zaskakujących przypadków, z jakimi mają do czynienia stacje kontroli pojazdów. Te zdjęcia z jednej strony wskazują diagnostom, na co warto zwracać uwagę podczas badania, z drugiej pokazują pomysłowość użytkowników w tuszowaniu faktycznego stanu swoich aut. W tym numerze publikujemy zdjęcia przysłane przez pana Tomasza ze Świnoujścia, prezentujące nadmierną, niedopuszczalną korozję, która nie mogła powstać od poprzedniego badania (str. 11). Nasz czytelnik w ten sposób już od dawna na własny użytek dokumentuje „negatywy” z wykonanych badań i zachęca innych do robienia zdjęć. Czas poświęcony na wykonanie kilku zdjęć oraz przesłanie ich do systemu zajmuje niecałą minutę, ale ten czas może przynieść wymierną dla diagnostów korzyść. Tak jak pomocne w pracy mogą okazać się informacje i wskazówki zawarte w artykułach Karola Rytla o wymaganym wyposażeniu pojazdów przerabianych na kampery (str. 12) i Artura Granoszewskiego o badaniu motocykli czterokołowych (str. 16). Naszym czytelnikom z SKP polecam także artykuł Marcina Barankiewicza, odpowiadający na pytanie: Czy w 2021 r. można jeszcze przeprowadzić badanie „anglika” z wynikiem pozytywnym? (str. 8) oraz artykuł Rafała Szczerbickiego (str. 10) prezentujący ostatnią fazę konsultacji międzyresortowych nad projektem zmian w ustawie „Prawo o ruchu drogowym”.

Zapraszam do lektury

Krzysztof Trzeciak

W warsztacie samochodowym najbardziej niepożądane są te zgłaszane usterki pojazdów, które są bardzo nietypowe i znacznie wykraczają poza przyjęte procedury napraw. Diagnozowanie takich przypadków przy użyciu sprzętu diagnostycznego nie daje żadnych wskazówek na temat dalszego sposobu postępowania. Wówczas w naprawie bardzo pomocna może okazać się rozmowa z klientem. Jak pokazuje praktyka, za większością powstających problemów stoi wcześniejsza naprawa i stosowanie tanich zamienników. Dlatego tak ważne jest dokładne wysłuchanie właściciela pojazdu, od którego trzeba uzyskać jak najwięcej informacji z okresu bezpośrednio przed zaistnieniem usterki, jak również o niedomaganiach i naprawach wykonanych w przeszłości. Bardzo często są to informacje, które mogą pomóc w przyjęciu właściwej strategii lokalizowania zaistniałego problemu. W artykule przedstawiono dwa przykłady poprawnie przeprowadzonych wywiadów.

Podkategorie





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock