Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Dość powszechne stało się stosowanie przez stacje kontroli pojazdów różnego rodzaju „promocji”, np. w postaci bezpłatnego mycia lub paliwa, żeby przyciągnąć do siebie klientów. Izba nie popiera takich promocji, o czym już wielokrotnie pisaliśmy (w nr 7-8/2012), ponieważ takie działanie narusza zasady konkurencji między przedsiębiorcami. Nie wszystkie stacje mają myjnie lub stać je na takie gratisy. Ten problem nie jest też obcy w innych państwach UE. Na przykład w Niemczech takie gratisy są generalnie zabronione, a pomimo to stosowane. Popularne jest oferowanie bonów wartościowych, darmowego mycia czy sprawdzanie gazu w kamperach. Stało się to tak nagminne, że Centrum Konkurencji zwróciło się ostatnio do sądu okręgowego w Bambergu przeciwko jednej ze stacji TÜV ze skargą na stosowanie kuponów o wartości 35 euro do wykorzystania przy następnym badaniu. Było to reklamowane w mediach społecznościowych, za pomocą banera, a także na przyczepie reklamowej. W efekcie sprawa została rozstrzygnięta poza sądem, poprzez oświadczenie stacji o zaprzestaniu takiej działalności. Zdaniem niemieckiego Centrum Konkurencji dozwolone są tylko małe podarunki o niewielkiej wartości. Aby nie wpaść w kłopoty, można na przykład rozdawać karty parkingowe z nadrukiem reklamowym lub częstować filiżanką kawy, aby skrócić czas oczekiwania na badanie. Każde inne zachowanie stanowi naruszenie zasady konkurencyjności. Jak widać problem „promocji” w SKP jest nierozwiązywalny nawet na poziomie europejskim.

Zapraszam do lektury numeru

Krzysztof Trzeciak

Tryb pracy nr 6 systemu OBD II/EOBD jest rzadko wykorzystywany przez diagnostów, ponieważ trudno jest znaleźć w literaturze europejskiej informacje na ten temat, dostępne dla niezależnych warsztatów. Diagnosta może poprzestać na odczycie kodów usterek ze sterownika. Ma wówczas do dyspozycji tylko informacje przekazywane przez odczytane kody, jednak czasami jest to mało. Jeśli wykorzysta tryb 6, wówczas pozna dopuszczalny zakres wartości. Funkcja ta umożliwia zapoznanie się z wynikami testów wykonywanych również przez monitor wypadania zapłonów i monitor układu paliwowego. Więcej szczegółów w artykule.

W najbliższych tygodniach w stacjach kontroli pojazdów pojawi się wiele pojazdów jednośladowych w celu wykonania okresowego badania technicznego. Mimo że temat ten był poruszany wielokrotnie na łamach miesięcznika, warto odświeżyć podstawową wiedzę dotyczącą warunków technicznych, jakie muszą spełniać motocykle, i zakresu badania. Poza standardowymi czynnościami, takimi jak identyfikacja, odczyt wskazania drogomierza, czy pomiar sił hamowania, warto sobie przypomnieć, że podczas okresowego badania technicznego motocykla niektóre czynności są wykonywane inaczej niż w każdym innym pojeździe samochodowym. Badanie techniczne motocykla nie jest sprawą zbyt skomplikowaną, ale wymagającą odpowiedniej wiedzy, a także praktyki. Autor zachęca do regularnej lektury dzienników ustaw i pozostałych przepisów, aby wiedza na temat warunków technicznych, jak i sposobu przeprowadzania badań technicznych była cały czas na bieżąco uzupełniana i utrwalana.

W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Jak powinny być oznakowane urządzenia zamontowane na pojeździe?

Okres pandemii przyczynił się do wzrostu zainteresowania kamperami. Z racji wysokiej ceny kamperów fabrycznie nowych część użytkowników decyduje się na przebudowę innych pojazdów, która polega na dostosowaniu ich w taki sposób, aby pełniły także funkcję mieszkalną. Pojazdem wyjściowym do zabudowy są najczęściej samochody osobowe lub ciężarowe, natomiast rzadziej autobusy lub samochody specjalne (np. ambulans, pożarniczy). W artykule omówiono sposób oceny stanu pojazdu przerobionego na kampera w zależności od tego, na jakiej powstał bazie.

Podkategorie





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock