Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Dlaczego niektóre autobusy szkolne mają znak STOP na nadwoziu, a niektóre go nie mają? Czy takie oznakowanie jest obowiązkowe?

Zakup motoroweru z uwagi na przystępność cenową, niskie koszty eksploatacji wydaje się bardzo dobrym rozwiązaniem, tym bardziej, że do poruszania się takim pojazdem nie potrzeba „motocyklowego” prawa jazdy. Z punktu widzenia stacji kontroli pojazdów, wiosna to czas zwiększonej liczby badań jednośladów, a trzeba pamiętać, że motorower nie jest pojazdem samochodowym (ani też silnikowym) według definicji prawa o ruchu drogowym i trzeba stosować inne warunki techniczne przy badaniach takich pojazdów. Jakie – o tym można przeczytać w artykule.

Ustawodawca zauważył potrzebę wprowadzenia zmian przewidzianych w ustawie „Prawo o ruchu drogowym” w związku z dynamicznym rozwojem technologii stosowanych w takich urządzeniach, jak: hulajnoga elektryczna, deskorolka elektryczna, elektryczne urządzenia samopoziomujące i inne urządzenia o podobnej konstrukcji wyposażone w napęd elektryczny lub napędzane siłą mięśni, przeznaczone do transportu osób. Konieczność wprowadzenia zmian wynika z oczekiwań społecznych oraz potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego. Ustawa jest obecnie w senacie, ale należy założyć, że wejdzie ona w życie jeszcze w tym roku. Jakie definicje elektrycznej hulajnogi zostaną wprowadzone? Z jaką prędkością będzie można poruszać się hulajnogą po ścieżce dla rowerów? Czy hulajnoga elektryczna zostanie uznana motorowerem? Odpowiedzi na te pytania udziela autor artykułu.

Sprawdzanie zadymienia spalin podczas badania technicznego powoduje wiele obaw zarówno diagnostów, jak i samych właścicieli pojazdów. Wynika to z faktu, że silnik pojazdu bez obciążenia jest doprowadzany do maksymalnej prędkości obrotowej, co może niekorzystnie wpływać na jego stan, a także doprowadzić do jego uszkodzenia. Nie zmienia to jednak faktu, że zgodnie z procedurą badania diagnosta powinien prawidłowo wykonać czynności związane z przygotowaniem pojazdu do badania, wykonać pomiar zadymienia spalin i ocenić otrzymane wyniki. O czym trzeba pamiętać, aby prawidłowo wykonać badanie techniczne w zakresie zadymienia? Autor wyjaśnia krok po kroku całą procedurę badania spalin w dieslach.

Dyrektywa 2014/45/UE, która weszła w życie 20 maja 2014 r., nie została jeszcze w pełni wdrożona do prawodawstwa krajowego. Prace legislacyjne cały czas trwają. W zeszłym roku, na jesieni, konsultacjom społecznym i międzyresortowym został poddany projekt ustawy o zmianie ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz niektórych innych ustaw nr UC48. Zarówno resorty, jak i strona społeczna, zgłosiły do niego uwagi. Sam projekt był już szeroko omawiany, także na łamach naszego miesięcznika. Przez dłuższą chwilę zgłoszone uwagi były analizowane i procedowane w Ministerstwie Infrastruktury. W drugiej połowie lutego opublikowano na stronie internetowej RCL uwagi zgłoszone przez resorty, a pod koniec marca także uwagi zgłoszone przez stronę społeczną. 23 marca odbyła się konferencja uzgodnieniowa międzyresortowa. Na tę okoliczność została przygotowana nowa wersja projektu, datowana na 24 lutego 2021 r. W artykule przedstawiono o najważniejsze zmiany, jakie planuje się wprowadzić w stosunku do projektu z jesieni 2020 r.

Podkategorie





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock