Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl

Developed in conjunction with Ext-Joom.com



5 lutego 2018 r. prezydent podpisał ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją. Nowelizacja przepisów obowiązuje od 1 stycznia 2019 r. i wprowadza kilka rozwiązań, do wdrożenia których będą zobowiązani pracodawcy. W artykule omówiono najistotniejsze z nich.

Pytanie zawarte w tytule, czy SKP badają opony, większość diagnostów z pewnością uzna za prowokacyjne. Odpowiedź na nie wydaje się oczywista: tak, sprawdzają. Nie zmienia to jednak faktu, że takie pytanie padło z ust użytkownika, który diagnostą nie jest, tylko przyjeżdża swoim autem na badania techniczne. Być może coś jest jednak na rzeczy, ponieważ pytanie zrodziło się nie tylko na podstawie osobistych doświadczeń autora, ale również spostrzeżeń zebranych wśród innych osób. Od czasu do czasu warto sobie odświeżyć wiedzę, żeby nie popaść w rutynę i nie omijać czynności, które powinny być wykonane podczas każdego okresowego badania technicznego. Jest to ważna sprawa w kontekście planowanych zmian prawnych w systemie badań technicznych pojazdów.

Właściciel samochodu BMW X3 model E83 3.0 d z 2004 r. zgłaszał szarpanie w trakcie jazdy połączone z dziwnymi dźwiękami dochodzącymi spod fotela kierowcy, zwłaszcza w trakcie jazdy po łuku w lewą stronę. Jako dodatkową informację podawał, że szarpanie jest odczuwalne intensywniej w trakcie dynamicznej jazdy przy wciśniętym zdecydowanie pedale przyspieszenia. Kolejne warsztaty nie potrafiły zdiagnozować usterki, ponieważ nie analizowały poszczególnych systemów zainstalowanych w tym samochodzie. Wystarczyło poznać sposób działania napędu xDrive, aby postawić poprawną diagnozę. Z jakich elementów składa się układ napędowy xDrive i który z nich był odpowiedzialny za zgłaszane objawy – odpowiedź w artykule.

W Europie trwa obecnie dyskusja nad bezpieczeństwem ruchu drogo­wego. Komisja Europejska proponuje wprowadzenie systemów wspomaga­nia jako obowiązkowego wyposaże­nia samochodów osobowych. To są plany, ale już od połowy tego roku Unia nakazała producentom aut elektrycznych wyposażanie tego typu pojazdów w sygnał ostrzegaw­czy emitowany przy prędkości do 20 km/h i podczas cofania. E-au­ta mają być głośniejsze... i brzmi to jak paradoks. Od dawna bowiem narzeka się na głośny ruch uliczny. Gdy jednak dzięki elektromobilno­ści jeździ się prawie bezszelestnie po ulicach, to okazuje się, że nie jest to bezpieczne dla pieszych. Dźwięk, jaki mają wydawać e-auta, będzie oparty na hałasie wydawanym przez samochód tej samej klasy, ale z silni­kiem spalinowym. Jak może brzmieć taki dźwięk, można posłuchać na Facebooku – zapraszam na nasz fan­page na stronie www.facebook.com/serwis.motoryzacyjny.piskp. Działanie sygnału ostrzegawczego będzie praw­dopodobnie podlegało sprawdzaniu podczas badania technicznego. Pozo­staje mieć nadzieję, że producenci aut elektrycznych przewidzą odpowiednią procedurę kontroli na postoju. Rozszerzająca się lista czynności obowiązkowych do wykonania przez diagnostów nie ułatwia im pracy. W tym numerze w artykułach na str. 9 i 12 przypominamy te czynno­ści, które w wyniku rutyny lub stresu są często pomijane, a mogą decydo­wać o wyniku kontroli pracy diagnosty.

Zapraszam do lektury numeru

Krzysztof Trzeciak

Jeszcze nie tak dawno temu napęd 4x4 był zarezerwowany wyłącznie dla samochodów typowo terenowych czy ciężarówek specjalnego przeznaczenia. Dzisiaj napęd 4x4 robi ogromną karierę. Na przykładzie tej marki Jeep autor artykułu pokazuje różne odmiany systemu napędu na obie osie (stałego lub dołączanego). Omówiono działanie systemów Command Trac, Quadra Trac i Quadra Trac II oraz Quadra Drive i Qudra Drive II.

Podkategorie





Aktualności









SiteLock